tisdag 8 april 2014

köksö & middagstips


Skafferidörr lantligt


En riktigt grå dag idag, får passa på att tända ljus och mysa inne.
Nästan tur att våren inte varit så snabb här hos oss, så man inte stressar upp sig :) ...kratta löv, fixa rabatter och gräva går inte än. Igår fick vi mer snö tillochmed, som nu hunnit smälta bort som tur är!

Mina äppelkvistar fick komma in till köksön, nu dröjer det inte länge innan de slår ut. Alldeles full i knopp, jag hoppas det blir lika mycket blommor på trädet ..så jag inte har tagit alla, vill ju ha äpplen till höst :))


Nä, dags att fixa middag!
Blir en enkel och god fisksoppa med 1 frp torsk, 1 lök, 1 frp krossade tomater, blandade frysta grönsaker, en skvätt vatten, och creme fraiche efter smak (fiskbuljong, en nypa socker, svartpeppar, vitlökspulver, paprika- och chilipulver som krydda)
Fräs lök, sedan i med tomaterna, vatten, och kryddor, koka (gärna ca 30 min om man har tid).
I med grönsakerna, koka en stund, creme fraîche ...mixa, och sist i med fisken någon minut. Klart!
En hemmagjord aioli är gott att toppa med ;)

Vad bjuder ni på idag?


köksö lantlig

flasktork köksö

emaljerad kanna flasktork

lantlig köksö flasktork kök korg

köksö hannas

köksö drivved äppelkvistar flasktork

Ha d gott!
Kram ♥♥♥ Hanna


7 kommentarer:

Hyrestanten sa...

Jag njuter av dina vackra bilder.
Även här blev det fisksoppa i dag. Kokade en rejäl laddning i helgen av färsk lax.
Mitt lilla äppelträd gav bara två äpplen förra sommaren men halva skörden ramlade ner. Får väl hoppas på fler denna sommar.

Asta i Örebro sa...

Åh ett sånt fint kök du har....

Helene sa...

Så väldigt fint du har det i ditt kök!
Fina bilder!
Vi åt också fisk idag. En enkel middag med stekt torsk,potatis och en sås med gräddfil.

Ha en fin kväll
/Heléne

House and Garden by Bia sa...

Så fin köksö du har....då skulle du se min pyttelilla, haha...inget att komma med precis ;)))...vi har också ätit soppa idag....potatis och purjolök soppa...jag gillar soppor;)
Kram bia

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Så koselig du har det ! God kveld til deg !

Villa Vinkelhaken sa...

Vilket härligt kök! :)

Kram Jenny

toves sammensurium sa...

Fantastiske Bilder,som vanlig!!!!!Kjøkkenet dit er helt rått!!!
Toveklem:)